Hein, vertel! Wat heb je gestudeerd? En waarom heb je voor het beroep doktersassistent gekozen?

In mei 2017 ben ik gestart met de thuisstudie doktersassistent MBO-4. In juni 2019 heb ik mijn diploma behaald. Tijdens mijn studie werkte ik al 32 uur (waarvan 16 uur stage) per week bij huisartsenpraktijk Pallion in Hulst. Na ruim 25 jaar in de commerciële binnen- en buitendienst te hebben gewerkt met vooral aandacht voor targets en budgetten, heb ik het roer radicaal omgegooid. Ik wilde aandacht hebben voor mensen en niet meer voor targets en budgetten. Tijdens mijn werk als brandweervrijwilliger en later als hap-chauffeur werd mijn belangstelling gewekt voor de zorg. Zélf kunnen werken met patiënten en echt voor iemand het verschil kunnen maken: daar doe ik het voor!

Wat vind je het leukst aan je werk als doktersassistent?

Het contact met de patiënt vind ik het leukst. Ieder mens is verschillend en mensen voelen toch altijd een zekere spanning als ze naar de dokter gaan. Daar mee omgaan en mensen meestal opgelucht de deur uit zien gaan, geeft mij veel voldoening.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

De reden dat ik destijds bij Pallion heb gesolliciteerd is (naast het hele leuke team dat bestaat uit acht huisartsen, twaalf assistenten, vijf poh’s en één manager) dat wij werken in blokken van twee uur. Dit werkt als volgt: je start bijvoorbeeld met twee uur telefoon, dan na de koffie twee uur omloop (assistenten spreekuur), na de lunch twee uur balie en dan na de koffie nog twee uur administratie of andere klussen. Dit doe je de hele week in een verschillende volgorde volgens het rooster. Ik vind het erg prettig om op deze manier te werken; het is heel afwisselend.

Waar houd je je het meest mee bezig ?

Allereerst met alle voorkomende assistentenwerkzaamheden en daarnaast met neventaken. Voor mij zijn dat taken op het gebied van ICT op gebruikersniveau en facilitair ondersteunende werkzaamheden: oftewel als er iets kapot is of niet werkt, roepen we Hein.

Hoe ervaar je het werk op de praktijk in coronatijd?

Om eerlijk te zijn is er voor mij weinig veranderd. Ik ga sinds maart vorig jaar gewoon als altijd om half acht de deur uit en kom om half zes weer thuis. Na de zomer zijn ook vrijwel alle assistententaken als vanouds hervat. Wat wel opvalt, is dat sommige patiënten in deze periode wat sneller geïrriteerd zijn. Vooral als het gaat om vragen rondom covid-19 en het vaccinatieproces is er veel onbegrip en wordt er van de huisarts verwacht dat deze overal een antwoord op heeft en alles voor hen oplost.

Hoe sta je tegenover eHealth in de zorg?

Naar mijn mening is digitalisering in de huisartsenzorg niet tegen te houden en zelfs noodzakelijk om de huisartsenzorg voor de toekomst overeind te houden. Zeeuws-Vlaanderen is een krimpregio met zowel veroudering als ontgroening (jongeren gaan elders studeren en komen vaak ook niet meer terug). Het tekort aan huisartsen begint hier ook duidelijk voelbaar te worden. Deze pandemie heeft ons in ieder geval geleerd dat oplossingen als e-consulten, beeldbellen, teledermatologie, teleoogheelkunde en telecardiologie een goed alternatief kunnen zijn als lichamelijk onderzoek niet per se noodzakelijk is.

Naar mijn mening is digitalisering in de huisartsenzorg niet tegen te houden en zelfs noodzakelijk om de huisartsenzorg voor de toekomst overeind te houden.
Hein Bockholts - doktersassistent

Hoe ziet de huisartsenzorg er volgens jou over 10 jaar uit?

Verregaande digitalisering waarbij het inzetten van de juiste zorg op het juiste moment prioriteit heeft, maar dan wel met de patiënt als uitgangspunt. Dus op afstand zorg leveren waar het kan, maar zeker persoonlijk als de situatie daar om vraagt.

Hoe ervaar jij het werken met Ksyos Cardiologie?

Prima! Het is een duidelijke omgeving voor ons als assistenten. Wij versturen hierin de rust-ecg’s ter beoordeling en vragen tijdens de covid-19 pandemie eenvoudig op afstand holteronderzoek aan. Ook het verwerken van de uitslagen is eenvoudig; deze worden nu via edifact in Medicom verwerkt.